Rabu, 30 Disember 2009

kahwin....

salam....

ari ni 31 disember 2009... esok bermula la kalendar 2010....bg sesiapa yg belum memiliki kalendar 2010 boleh la segera ke kedai2 yg mnawarkan kalendar percuma.......

ok la...sempena tahun baru ni..molek la kite menanam azam baru tuk tahun 2010.. x kesah la apa rancangan korang....yg penting ianya mmberi manfaat....
em,,,,, tahun baru ....ini bermakna umur kite semakin meningkat...tahun ni 21 tahun....thun dpn 22 thun.... muda lagi kan!!!!

saya mnjalani kehidupan sperti biasa.. rase sperti x ade perubahan...tambahn lagi sbgai student...sama shj sepanjang tahun...."belajar, exam, cuti, belajar, exam, cuti."
ini shj pkr yg bermain difikiran...
cuma terasa diri ni semakin meningkat dewasa apabila mgetahui ramai kawan yg telah berkahwin @ m'ikat tali pertunangan....

tiada lagi cinta monyet...semua perhubungan yg dijalinkan berdasarkan tggungjawab....kita semua mgetahui yg p'kahwinan itu merupakan satu tggungjawb yg sgt berat & melibatkan bnyk pihak...bnyk hati yg perlu dijaga...ibu bapa, ibu bapa mertua, adik -beradik, biras..... & lain2...

x boleh la nak merajuk @ buat muka klu x puas hati... satu yg sentiasa bermain di fikiran saya ni mngenai perkahwinan ialah kita akan selalu " makan hati"....bukan berniat nak menakutkan sesiapa...tp realiti kehidupan!!!!

so...saya harap kawan2 yg telah @ akan memikul tggungjawab ini...perlu la melaksanakannya dgn baik & amanah...saya percaya perkara ini telah di fikir baik buruknya sebelum mrk melangkah ke fasa tersebut....

sebuah hadith yg bermaksud:

tiga macam orang yang berhak ke atas Allah untuk menolong mereka, orang yang ingin menikah kerana ingin mensucikan diri, seorang budak yang mengumpul tebusan untuk memerdekakan dirinya dan orang yang berperang dijalan Allah.

{riwayat ahmad, tirmidhi, nasai'ie dan ibnu majah}


perkahwinan merupakan satu ibadah



p/s: gambar kakak sedara kawin


Sabtu, 26 Disember 2009

fesyen tudung "nur kasih"










p/s: yg mana satu menjadi pilihan anda????????

WanItA, Women or .....( 2 )


salam
salam 1 Malaysia..sem baru tahun baru azam baru...........
adakah anda bersetuju???? ikut saja lah kate org kan...jawapan yg sama stiap tahun..

kali ni saya nak sambung tajuk lpas berkenaan wanita bg versi kedua....

hadith nabi yg bermaksud:
drpd Abi Hurairah, katanya, Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya wanita itu umpama tulang rusuk, kirannya engkau berusaha membetulkannya (dengan kasar) engkau menyebabkan ia patah, kirannya engkau membiarkan ia berkeadaan sedemikian ia berterusan bengkok atau bertambah bengkok.

huraian hadith
Rasulullah menjelaskan bhw wanita @ isteri itu dijadikan drpd tulang rusuk yg bengkok utk m'gambarkan bhw mrk itu bnyk karenah, brbagai gelagat & mmrlukan kepakaran utk dilentur agar lurus & x patah. secara umumnya, tindakan mereka bnyk dipengaruhi oleh nafsu, berbanding akal. selain itu, dr sudut fizikal pula mereka adalah lemah lembut, sopan -santun dan pemalu.
justeru itu, sbagai seorang suami ia tidak boleh mmbiarkan isterinya berterusan dalam keadaan tersebut. Dia wajib membentuk, mendidik dan menjalin hubungan dgn isterinya secara berhikmah dan lebih banyak tolak ansur. lantaran itulah, hadith tersebut menyarankan supaya menjalinkan dan mengadakan hubungan yg baik dgn isteri...

kesempurnaan suami

hadith yg bermaksud:

mukmin yg paling sempurna keimanannya ialah mereka yg paling baik pekertinya, dan sebaik-baik kamu ialah yg sebaik-baik akhlak terhadap isteri mereka.

dari ukuran agama sendiri meletakkan bahawa suami yg baik dan terhormat itu ialah mereka yg baik & menjalin hubungan yg baik terhadap isteri mereka. kerana gambaran hubungan seseorang dengan isterinya itu adalah menggambarkan hakikat sebenar perangai dan sifatnya.

p/s: rujukan HURAIAN HADITH-HADITH HUKUM...

Isnin, 21 Disember 2009

video penutup KPA 2009

Rabu, 4 November 2009

simptom exam..............

salam
alhamdulilah.....baru lpas 5 paper...ade lagi 4 paper yg berbaki..saya rase sem ni la yg paling bnyk kot paper yg amik...tp x sure la..coz rase mcm bnyk sgt!! mmber fac lain ade yg dah tinggal 2 or 1 paper lg...
xpe la, ari ni saya nak komen la pasal simptom-simptom yg akan sentiasa melanda setiap kali exam....
antara korang perasan atau x tp bg saya la bila nak exam ni la baru nak bukak buku, cari nota, baca buku dari kulit ke kulit dan sanggup x tido mlm.....tp selalunya ia akan melanda waktu exam ja!! waktu lain jarang2 berlaku...
sebenarnya apabila difikirkan balik...mcm betul ja kata org yg kita ni belajar krn exam....hanya kerana nak dapt result terbaik dan dipandang tinggi oleh org lain terutama kpada ibu bapa dan adik-beradik yg lain...
ntah la!!! ini hanya pandangan saya dan saya rase org lain pun begitu juga wlupun kadang-kala cuba nak menafikan...
bila exam ni ....buku yg x pernah buka dibuka malah dibaca dr kulit ke kulit.....nota yg x berapa faham tiba2 jadi faham ..itupun setelah dibaca berulang kali...ajaibnya exam...dpt merubahkan keadaan.....
secara jujurnya!!! diantara kita ni bukan x nak baca buku tp bila buka buku je pening kepala....first maybe sbb x fhm ayat yg ditulis terutama dlm bhasa arab.....scond pula terpaksa mengaitkan @ mengingtkan kembali nota yg dibaca sebelum ini....krn semua org tahu bila kita mendpt ilmu baru sbnarnya kita telah mmperkembangkan ilmu yg sedia ada....justeru itulah kita kene rajin baca buku..supaya tidak luput di ingatan dan dpat menambahkan ilmu yg sedia ade.....
emmm.......ckp mmg senang ....nak buat punyalah payah...bukan apa pun baca buku ja!!!
oleh itu marilah sama2 kita membaca buku.....

Isnin, 2 November 2009

kisah si pengembala

السلام

عا قبة الكذب

يحكى أن رعيا خرج بغنمه الى المرعى في واد القريب من القريه. وكان الوقت ضحى,فانتشرات الأغنام بين الأعشاب الخضراء, تنتقل في الوادي من مكان الى مكان, تأكل العشب, الى أن اقترب وقت العوده في المسأ, فجمع الرعي اغنامه, و سار في طريقه الى القريه, وقبل أن يدخلها, أخذ يصرخ بأعلى صوته يا أهل القريه, ادركوني! الذئب ! الذئب! سمع الناس نداءه, فأسرعوا اليه, وكل منهم يحمل عصا غليظه, وما كادو يصلون حتى وجدوه يدجك, فعرفوا أن ألراعي قد كذب عليهم, وأن الذئب لم يهاجم الغنم فغضبوا منه وعادوا الى بيوتهم. وفي اليوم التالي, خرج الرعي بالغنم الى الوادي وأثناء عدوته الى القريه في المساء, هاجمت الذئب الغنم, فأخذ الرعي يصرخ: أدركوني ! أدركوني! ولكن لم يحضر أحد لنجدته, لاعتقادهم أنه يكذب, وفتكت الذئاب بالغنم فكان هذا جزاء كذبه...

p/s: sekadar untuk pembacaan bersama........

Khamis, 29 Oktober 2009

oktober

salam...............

rasenya belum terlambat lagi saya nak menceritakan ttg specialnya bulan oktober ...
ini kerana ni bulan lahir saya, abg dan adik saya yg kebetulan dengan qada-qadarNya jatuh pada bulan yg sama....abg anak sulung kemudian saya yg kedua dan adik saya tu anak yg ketiga...so kitaorg ni lahir rapat-rapat la tahun....dan semoga kitaorg rapat-rapat la sampai bila-bila....insyallah!!!!

nak citer pasal kitorg ni memg la bnyk citernya...maybe la sbb ktorg ni yg rapat-rapat myebabkan bila sorg buat salah mesti semua kene hukum....biasa la....bnyk kenangan ktorg wktu kecik antranya...pernah kene hantar ke rumah salah seorg kawan ayah ...kitorg pggil dia cik zizah...ktorg dihantar kesana utk belajar mengaji al-Quran..ye la !!!waktu tu cuti sekolah...drpd buat keje x berfaedah baik ayah antar ke sana....tp kat sana best gak!!cuma ada la kadang-kadang tu kene marah terutamanya abg saya ...dia degil skit waktu kecik...x pasal2 kitorg pun kene marah sekali...huhuhuuhh.... bila rindu nak balik rumah....ktorg x boleh tefon mak ayah..sedih waktu tu...mcm duduk kat asrama jer!!! smpai ktorg curi2 tefon umah sbb nak balik...x ingat la ..waktu tu...saya umur 9 atau 10 tahun....dah besar!!! tp biasa la....

lpas tu antra kenangan yg paling x boleh lupa ... ktorg kene antar tinggal kat asrama...waktu tu tinggal kat ipoh...sekolah tu kat bagan serai...memg la x jauh...tp waktu tu kita mmg la sedih x pernah tggal kat asrama tiba2 kene antar pulak....
tp bila difikir balik ....itu merupakan satu
rahmat atau anugerah yg paling besar diperolehi oleh kami dan famili....sebelum tggal dia asrama ....dari segi agama ktorg ni kurang skit...bukan nak buka aib sendiri...tp saya mengaku ...sebelum tu saya kurang skit melaksanakan suruhan agama...tp bila dihantar ke sana....(MA'AHAD AL-RIDWANIAH) kali pertama tu mcm tercengang2 la gak!!! terutama waktu solat...org tunduk saya tunduk org sujud saya sujud...main ikut jer!!! lpas tu saya ni sebelum tu x bertudung tp bila kat sana bila nak kuar hostel kene pakai tudung..huhuhuhhh...mmg lawak la waktu tu ....tudung tu dah mcm apa jer!!! saya plak main pakai ja...emmm....
tp skrg alhamdulilah...xdpt nak diucap dgn kata2 tp hanya diri sendiri shj yg dpt menilai diri kita....mmg betul la yg hidayah itu hanya Allah s.w.t saja yg dpt mmberinya kpd hambaNya.....



sebelah kiri

ni abg saya... Qamadirul nur b kamaru
ddin..dilahirkan pada 10/10/1987....merupakan anak sulung.. berumur 22 tahun ....skrg belajar di al-Azhar, Mesir dlm bidang Syariah...



ni plak saya...anis syazwanie nur bt k
amaruddin...dilahirkan pada 19/10/88....anak kedua....skrg berumur 21 tahun...study di UKM....


yg akhir sekali....Qusyairie nur b. kamaruddin...dilahirkan pada 17/10/90....anak ketiga... tgh bertungkus-lumus menuntut di tahun akhir di Sek.agama Melele...kodiang, kedah....

"selamat hari lahir"

ok!!! sampai disini saja....

Selasa, 27 Oktober 2009

final exam...


salam....
minggu exam....wah! kepala semakin berat....x tau la berapa kilo dah..huhuhhhh...alhamdulillah...baru lepas 2 paper ( STI n Akhlak Tasawwuf)... ade lagi 7 paper yg akan menyusul tidak lama lagi...so teruskan perjuangan!!! yg dah lepas jgn diingat lagi...masih bnyk lagi paper yg memerlukan saya berfikiran waras ktk menjawab.... tp ini x bermakna kita kene lupakan pkr yg lalu ....yg penting!!!ilmu yg kita ade waktu nak menjawab tu masih still ade lagi dlm fikiran dan teruskan mencari dan mmperkembangkan ilmu tersebut.....

ok la...ari ni 27 /10..em...nak masuk bulan 11 dan x lama lagi... exam yg dikatakan penentu kejayaan kita iaitu SPM akan tiba....so, adik2 yg mnduduki SPM n STPM mesti tgh study hard kan skrg ni.. teruskan perjuangan.. ha!!!di kesempatan ini, saya nak pesan kat adik saya.. "Qusyairie.. jgn dok main n keje ja!!nak exam dah ni!!awak tu bukannya muda lagi!! study rajin2..baca buku bnyk2....itu ja jawapan yg hang kene jawab dlm exam nnti...jgn jwab ikut pikiran hang ja!!!

em....ok!!dah macm mak org la plak!!!huhuhh....xpe!!!praktik tuk masa depan .... sebelum tu saya nak bagi la bbrp tips yg boleh kita kongsi bersama

"sebelum baca buku dan mula menjawab soalan..kita bolehlah sedekahkan al-Fatihah kepada guru yg mengajar dan juga kepada kedua ibubapa kita..."

"tulis niat dan azam pada sehelai kertas dan tampal..boleh menjadi motivasi pada kita" (tulis BESAR2 biar terang skit)

"sebelum melangkah ke dewan peperiksaan banyakkan berdoa dan beristighfar supaya Allah memudahkan kita untuk menjawab soalan...hanya Allah yg mmpu memberi dan melenyapkan apa yg Dia anugerahkan.."

p/s: salam peperiksaan....sama2 la kita mencipta kejayaan!!!

Khamis, 15 Oktober 2009

video family

Sabtu, 10 Oktober 2009

projek batik....



salam.............
ari ni 11/10/09.....semalam 10/10 ulangtahun hari lahir -YEOP..selamat hari lahir yg ke-22, harap panjang umur dan dimurahi rezeki...serta didoakan semoga tahun depan dapat la naik tahun...dah 4 tahun kat sana!!

ok la hari ni saya nak tunjuk la projek batik saya...rasenya ni last projek bg sem ni...ntah la diharapkan sem depan saya dapat belajar la sungguh2..asik main ja dlam kelas batik ni..."saya kureng minat skit dalam bidang seni ni"
sebelum tu saya nak ucap la trima kasih pada cikgu coz belanja kitaorg makan pizza.."sedap tu" dan x lupa juga pada akak2 dan mmber yg sponsor dlm majlis tadi.. .
di sini saya nak tunjuk la produk batek saya..... jeng2 ""tudung batek" huhhhuhhh...korang rase la sapa la yg nak pakai tudung cam ni...cam lawak ja!!hihhiihii... disebbkan itu la sy terpaksa menjadi model sementara bg mmperkenalkan produk yg di reka oleh saya dan dibantu oleh k.sri and mila ....""thankz la korang coz bg support""

proses pembuatan:


1) utk background celup ngan kaler biru..."jgn terang sgt"

2)proses ikat dan celup
-first -colour ungu-pink-biru
3)pastikan ia nya kering dahulu sbelum memakai...

inilah antr proses yg dilakukan oleh saya..tp x abis lg la..bnyk lagi ....antaranya:

-kene sapu fixer @ bahan untuk mematikan warna "x sure ejaannya dlm BI..kat kelas main sebut ja!!"
-basuh

-sidai @jemur
-jahit tepi and buh skaf mcm tudung ARINI.."ala tudung yg famous skrg!..."
-iron
last sekali baru la antar kat cikgu utk dinilai....

Jumaat, 9 Oktober 2009

KPIPM

Rabu, 7 Oktober 2009

assignment...............




salam........
bersua lagi......dah lame x update blog....ntah la nak kata busy x jgak..maybe kepala ni bnyk sgt masalahnya sampai xde mase nak pikir wat blog...
buat sahabat2 yg sentiasa memberi cadangan dan setia mmbaca blog saya ni syukran diucapkan....
rasenya belum terlewat lagi nak m"ucapkan
"selamat hari raya maaf zahir dan batin..."
sebelum tu saya memohon kemaafan kpada mmber2 saya coz ramai yg bertanya "anis, nape blog ko x leh masuk?" s'benarnya saya privatekan blog saya ni sementara waktu coz ade reason yg mnyebabkan saya berbuat demikian....bukan xnak berkongsi blog ngan mmber yg lain tp blog saya ni lebih m'nyerupai diari dan saya bnyk mnceritakan perihal diri sendiri...so segan la klu semua org tahu kecuali la dah abis belajar nnti.....

assignment.........wah!!! terlalu bnyk assgment yg belum saya selesaikan lagi...
kepala ni rase t'sgt la beratnya...
antara asgment yg mesti saya siapkan:

1) terjemahan teks tutor akhlak al-Quran
2) pgajian Qiraat
3)tokoh tasawuf
4)kepimpinan dan interpersonal (u2) laporan interview
5)ringkasan isu2 kontroversi khulafa'ar-rasyidin
6)maharat
dan terakhir asgment yg paling memeningkan kepala dan paling bnyk
7)
BATIK

agak2 korang la boleh x saya abiskan semua asgment ni dlm 2 mggu ni or before 26/10........
oleh itu..marilah sama2 kita berdoa "YA ALLAH ! YA TUHAN KAMI! ENGKAU PERMUDAHKANLAH URUSAN KAMI DAN BERIKANLAH KEKUATAN UNTUK KAMI MENERUSKAN PERJUANGAN DIDUNIA INI!! amin...amin ya rabbal'alamin......

p/s: gambaq waktu nak bertolak pi kelantan.....

Selasa, 15 September 2009

Kembar tanpa kepala









siam di Kunduz, Afghanistan semalam." title="KEMBAR SIAM...kakitangan hospital memeriksa pasangan kembar
siam di Kunduz, Afghanistan semalam." border="0" width="300" height="381">
KEMBAR SIAM...kakitangan hospital memeriksa pasangan kembar
siam di Kunduz, Afghanistan semalam.

KUNDUZ (Afghanistan): Seorang wanita Afghanistan melahirkan bayi kembar siam yang bercantum di bahagian dada dengan seorang daripadanya tanpa kepala.

Seorang daripada bayi terbabit berada dalam keadaan sihat tetapi badan, kaki dan tangan kembarnya melekat padanya.

Doktor di Hospital Kunduz, Homayoun Khamoosh, berkata kembar tanpa kepala itu hidup selama beberapa hari selepas dilahirkan Khamis lalu.

“Dia bergerak seketika, tetapi kini meninggal dunia,” katanya semalam.





Menurut Dr Homayoun, ia adalah kes pertama dikendalikan di wilayah Kundus.


untuk menyelamatkan bayi yang lengkap sifatnya itu, katanya, pembedahan memisahkan pasangan kembar terbabit mesti dijalankan segera.

“Ia perlu dilakukan sebelum tubuh kembar yang meninggal dunia itu mula mereput,” katanya.

Ibu bayi terbabit adalah seorang wanita berusia 35 tahun dan sebelum ini melahirkan empat anak.

Bagaimanapun, wanita terbabit enggan membenarkan wajahnya dirakam jurugambar atau memberikan namanya untuk pengenalan identiti.


Ahad, 13 September 2009

WanItA, Women or .....


salam....
ari ni 13 september bersamaan 24 ramadhan....amacam...??still ok lagi..alhamdulillah...
artikel ari ni mengenai wanita...benarkah wanita itu kurang agama dan akalnya??? adakah dalil ini sohih?? adakah ini dalil al-Quran or hadith or fatwa dari ulama'?
disini saya akan cuba perjelaskan tentang perkara ini..dan mohon pandangan dan tunjuk ajar dari sahabat2 semua seandainya ade kesilapan.....

Sebelum itu, mesti semua org t'tanya-tanya ..napa saya ingin m'bicarakan tentang perkara ini..ia bermula apabila saya pergi ke satu pgram dimana ia mmbicarakan ttg filem yg berkisarkan agama iaitu filem "perempuan berkalong sorban"tujuan pgram ini diadakan adalah utk menjelaskan Islam yg terdapat pada zaman sekarang iaitu Islam liberal, Islam sekular dan Islam ortodoks....semua ini terdapt dalam filem tersebut...namun selepas menonton filem ini saya melihat ia lebih mmbicarakn ttg hak wanita didalam Islam...ia menimbulkan pelbagai persoalan antaranya ialah: mengapa perempuan tidak boleh menjadi pemimpin? adakah perempuan tidak dibenarkan bermusafir/bermukim tanpa muhrim walaupun niat untuk pergi belajar ? adakah wanita wajib mentaati perintah suaminya untuk berjimak walaupun ketika itu dia ingin bersolat atau sakit? ...
manakala reason yg kedua pula adalah dari artikel yg saya baca dr blog sister in Islam...
antara objektif penumbuhan SIS adlh utk menegak dan mmbangunkan hak2 wanita d'dlm Islam berdasarkan pengalaman dan realiti wanita sekarang, m'hapuskan diskriminasi yg m'anggap taraf wanita lebih rendah dari lelaki yang mana mrk percaya bahawa timbulnya perkara ini krn kaum lelaki shj yg telah menguasai scr eksklusif hak mentafsir al-Quran....

Justeru itu, disini saya ingin cuba m'jawab persoalan ini krn ia merupakan taggungjawab bg kita sbg mahasiswa pengajian Islam khasnya dan umat Islam amnya..

jawapan dari internet dan terjemahan hadith Sahih Bukhari:
Wanita kurang agama dan kurang akal?

KAUM wanita dikatakan kurang atau lemah akalnya kerana fikiran mereka mudah sekali terpengaruh, tertipu dan terpedaya kerana mereka dikurniakan dengan banyak nafsu dan lazimnya mereka tidak berfikir lebih panjang dan bersifat emosional.

Ada sebuah hadith mengenai topik 'Kurang Agama Dan Kurang Akal' ini, di mana Abdullah bin Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun.

Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.” Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?” Rasulullah S.A.W bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu.

Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah s.a.w bersabda: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal.

Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama

Huraian

Wanita dari asal kejadiannya ( fitrahnya ) memang telah diciptakan berlainan dan berbeza dengan lelaki, adanya kelainan atau perbezaan itu tentu ada maksud dan tujuannya yang tertentu.

Lemahnya agama bagi golongan wanita tidak harus dijadikan alasan untuk memadamkan semangat dalam beribadah kerana pada saat seseorang perempuan itu haid atau nifas di mana mereka tidak dapat menjalankan ibadah solat dan puasa, mereka sebenarnya masih mampu menjalankan amal ibadah lain yang berpahala yang dapat mendekatkan diri pada Allah.

Melainkan sebaliknya iaitu jika mereka melibatkan diri dalam perbuatan yang mendatangkan dosa dan segala sesuatu yang dapat melalaikan bahkan menjauhkan diri daripada Allah.

Oleh itu dalam hal pengadilan Islam lebih mengutamakan lelaki. Tetapi dalam hal yang lain, Islam sama sekali tidak menolak akan hakikat ketajaman pemikiran golongan wanita yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum lelaki.

Hanya sesungguhnya yang membezakan antara makhluk Allah S.W.T, tidak lain hanyalah nilai ketaqwaan mereka.

ok la... artikel yg akan datang saya akan cuba mm'bicarakan ttg kelebihan wanita didalam Islam...

Ahad, 6 September 2009

TANGGUNGJAWAB SEORANG LELAKI

SALAM....
Kenapa saya pilih tajuk ni??
ok la! artikel yg saya lampirkan dlm blog saya ni sebenarnya dari blog org lain...saya berminat nak m'letakkannya dlm blog saya krn ia mengenai tanggungjawab lelaki keatas wanita..diharap melalui artikel ni kite sama2 dpt muhasabahkan diri m'gapa Allah ciptakan lelaki dan WANITA...wa'allahu'alam..

Mengenang kembali peristiwa di Arafah, pada tanggal 9 Dzulhijjah tahun 10 Hijrah iaitu sebelum kewafatan Rasulullah s.a.w, salah satu wasiat baginda yang disampaikan melalui khutbah Wida’ kepada sekalian umat Islam, iaitu agar kita mengawasi dan memelihara kaum wanita sebagai satu amanah. Tugas dan tanggungjawab ini, ditujukan khusus kepada kaum lelaki yang berperanan sebagai suami, bapa, abang atau adik dan umumnya sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Ini dijelaskan sebagaimana petikan sabda baginda s.a.w yang bermaksud:

“Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan wanita, kerana sesungguhnya kamu telah mengambil mereka dengan amanah Allah. (R. Muslim)

Asas kejadian kaum lelaki, dikurniakan oleh Allah dengan kekuatan fizikal, mempunyai pemikiran yang matang dan beberapa kelebihan lain. Sebaliknya kaum wanita diciptakan dengan sifat yang lemah lembut, pemalu dan tidak agresif. Dari mereka lebih banyak dipengaruhi emosi dan sebagainya. Maka sewajarnya kaum lelaki diberi tugas dan tanggungjawab memikul amanah menjadi ketua atau pemimpin yang mengawal serta memberi perlindungan kepada kaum wanita.

Firman Allah:

“Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka. (Surah an-Nisa’”: 34)

Sebagai ketua dalam negara, pemimpin dalam masyarakat, suami kepada isteri, bapa kepada anak-anak atau sebagainya, kaum lelaki seharusnya memahami hak-hak serta tuntutan kaum wanita dan sepatutnya menjadi kewajipan bagi kaum lelaki memperjuang serta membela nasib kaum wanita apabila mereka teraniaya.
Sirah Rasulullah s.a.w telah membuktikan bahawa baginda merupakan pembela kaum wanita yang terulung. Baginda bukan sahaja membawa risalah Islam yang sempurna, bahkan baginda telah berjaya membebaskan kaum wanita dari cengkaman adat jahiliyah serta meletakkan kedudukan mereka ke suatu taraf yang begitu mulia.

Walaupun Islam telah mengangkat serta mengiktiraf kedudukan wanita, namun masih terdapat sesetengah pihak yang memandang remeh akan hal ini dan menjadikan kaum wanita mangsa diskriminasi. Pandangan kaum wanita yang menyentuh kepentingan diri mereka sendiri kadang kala tidak begitu diambil perhatian. Ini menyebabkan hak atau kepentingan mereka terhakis. setiap keputusan, dasar, peraturan atau undang-undang yang hendak diperkenalkan lebih diasaskan kepada fahaman dan kacamata lelaki tanpa memikirkan implikasi yang bakal menimpa kaum wanita. Jika keadaan ini yang berlaku, maka sudah tentu kaum wanita terus teraniaya dan mereka tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Samada kita sedari ataupun tidak, sejak dahulu lagi terdapat segelintir manusia yang suka mengambil kesempatan di atas kelemahan kaum Hawa dengan mengeksploitasi rupa paras mereka untuk hiburan yang melalaikan dan melayan hawa nafsu semata-mata. Di samping itu juga, ada segelintir wanita yang merelakan diri mereka dieksploitasi dan menjadi bahan iklan yang mengaibkan. Keadaan ini pula akan membuka peluang lelaki-lelaki yang buas, mencemar serta meragut kehormatan seorang wanita.

Saban hari kita mendengar berita penganiayaan dan keganasan terhadap kaum wanita. Dan jika kita perhatikan juga, penganiayaan terhadap kaum wanita ini berlaku di mana-mana. Banyak kes-kes jenayah kekeluargaan yang berlaku seperti penderaan, perceraian, pengabaian nafkah dan sebagainya. Bahkan lebih menakutkan lagi, mutakhir ini, begitu banyak kes sumbang mahram yang dilaporkan yang mana kesemua mangsa sudah tentu adalah terdiri daripada wanita. Keadaan ini terjadi adalah disebabkan kaum lelaki tidak tidak mempunyai ilmu pengetahuan. Hati mereka jauh daripada mengingati Allah dan tiada
kesedaran dalam memikul amanah. Jenis manusia inilah yang menjadi perosak kepada kaum wanita dan masyarakat seluruhnya.

Punca permasalahan ini berlaku adalah disebabkan oleh penganiayaan tugas dan
tanggungjawab yang diamanahkan. Kewajipan seorang lelaki, selain memelihara dan melindungi hak-hak kaum wanita, ia juga berkewajipan membimbing kaum wanita yang lebih banyak dipengaruhi oleh emosi dan tekanan perasaan.
Sebuah hadis yang menjelaskan tentang kewajipan membimbing kaum wanita:

Maksudnya: “Sesungguhnya seorang wanita itu diumpamakan seperti tulang rusuk yang bengkok. Apabila engkau berkeras (hendak meluruskannya),
ia akan patah, dan sekiranya engkau membiarkannya, maka ia akan terus bengkok.
(R. Muslim)

Dalam mendidik wanita, kita tidak boleh mendidik mereka dengan cara yang terlalu keras, kerana ia tidak sesuai dengan fitrah semulajadinya yang lemah lembut, kerana ini tidak akan memberi apa-apa kesan pendidikan. sebaik-baiknya, mereka ini dididik dengan cara yang hikmah, tidak terlalu lembut dan tidak terlalu keras. Pendidikan dengan cara yang penuh hikmah, akan berjaya membentuk wanita-wanita yang solehah. Kita yakin bahawa wanita yang terdidik dengan ilmu di atas landasan iman dan taqwa, mereka ini akan sentiasa menjaga serta menghargai kehormatan dan hak mereka selaras dengan tuntutan Allah dan
Rasul-Nya. Kegagalan kita mendidik kaum wanita adalah punca sebenar mereka melakukan tindakan yang salah.

Kaum lelaki yang fitrah kejadiannya sebagai ketua atau pemimpin, seharusnya berperanan mendominasikan pembentukan peribadi wanita yang mulia dan terpuji, sentiasa memberi dorongan melakukan tindakan yang betul dan dapat membezakan antara kebenaran dan kepalsuan. Justeru tanggungjawab berat yang diamanahkan ini, kaum lelaki perlu mempersiapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan yang secukupkan untuk menjadi contoh teladan kepada kaum wanita yang di bawah tanggungannya. Islam sekali-kali melarang keras kaum lelaki daripada menyalahgunakan amanah yang dipertanggungjawabkan ini.

Bagi memenuhi tugas yang dipertanggungjawabkan, iaitu memelihara wanita sebagai amanah, samada isteri kita, anak-anak, adik-beradik, ibu atau wanita yang di bawah jagaan kita, marilah sam-sama kita menjadi pelindung dan pemelihara kaum wanita. Dan kita yakin bahawa hanya orang yang benar-benar beriman sahaja yang mampu memikul amanah ini. Iman yang sempurna akan mendorong kita melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Oleh itu, seseorang yang tidak menyempurnakan tanggungjawabnya dalam memelihara hak, bererti tidak sempurna iman mereka.

Begitupun Islam menggariskan bahawa golongan wanita itu dipimpin oleh kaum lelaki, ini tidak bermaksud merendahkan status atau harga diri seorang wanita, bahkan sebenarnya ini adalah menepati ‘Sunnatullah’ yang kuat menjadi pelindung, dan yang lemah dilindungi. Ukuran yang menentukan tingginya martabat seseorang itu di sisi Allah ialah ukuran amal dan taqwanya sebagaimana dijelaskan firman Allah:

Maksudnya: Wahai umat manusia! sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha mendalam PengetahuanNya.
(Surah al-Hujarat: 13)

Ahad, 30 Ogos 2009

tiba di UKM........















salam
ari ni saya nak story ttg "tiba di UKM"...klu x salah la tarikh p'daftaran 29 jun 2008...masa ni muka cuak lg..ye la dalam kepala ni fikir macam2.."layak ker aku ni belajar kat sini...mcm mana study kat sini...boleh ke ak hidup kat sini...suasana kat sni mcm mane."...ye la wlupun ni bkn first time saya dok asrama..tp suasana kat UKM ni lain skit..kene bnyk berdikari dan saya juga tau culture kat UKM ni berbeza dari tmpt yg saya belajar dulu...
before saya dapat tawaran belajar kat sini saya dpt tawaran belajaq kat KUIN ( Kolej Universiti INSANIAH, Kedah) tapi saya biarkan & sanggup tunggu tawaran dari U....tapi waktu tu dlm hati ni risau gak!! mcm mane klu x dpt tawaran U..kan ibarat yg dikejar x dpt yg dikendong berciciran...huhuhh
tapi alhamdulilah..smggu lpas tu permohonan UPU kuar!! dpt la tawaran belajaq kat UKM...dlm bidang pengajian Al-Quran & al-Sunnah (FPI)
mase mula2 tu dlm hati ni mmg la seronok.."dpt gak ak belajaq kat U" tapi abis jer mggu orientasi or mggu mesra pelajar (MMP) saya rase nak pindah plak!! heheee... "ini bkan sekolah yg aku boleh masuk pindah sesuka hati"
mase tu siap call ayah lg and citer la yg saya xnak ngaji kat sini dah..(mcm budak2 padahal umur dah masuk 20) so ayah pun bg la nasihat apa yg saya lalui sekarg ni merupakan realiti kehidupan..nak x nak kite kene hadapinya..dekat sinilah kite sebenarnya diuji and tarbiyah/ didikan yg kita dpt waktu kat sek dulu sama ada nak dipraktikkan/diamalkan or dipertahankan saje or kite nak mgikut arus yg ade didepan mata ...so terpulang pada diri sendiri....
sebenarnya bkan saya x suka belajar kat sni tapi biase la kita yg selama ni dr background pndidikan agama sure akan terkena culture shock...so disini saya minta la teman2 lain yg ade pengalaman yg sama or ingin mmberi pendapat boleh bg comment or tulis kat chat sebelah...
ok la tu kisah waktu start belajaq kat sini...semua org pun saya rase ade pengalaman tersendiri..apa2 pun hidup diteruskan dan kite sebagai hamba-Nya haruslah memperbaiki diri dan meningkatkan tahap keimanan dari semasa ke semasa...................



Khamis, 27 Ogos 2009

RESUME


SALAM
28 OGOS 2009....masuk ari ni dah 7 hari umat Islam berpuasa....alhamdulilah....semoga tahun ni amalan dibulan ramadhan kita ditrima Allah.....insyallah....
ok la..berkenaan dengan LAI @latihan amali industri ...saya dan fiza sepakat memilih ILIM sbg tempat latihan praktikal kami...tempat ni x jauh..dekat bangi jer...
kenapa saya pilih ILIM?? coz saya ade 4 reason:

1) latihan tu akan bermula sms cuti sem yg ke-2..iaitu pada bulan 5, 2010..so pd masa tu family saya maybe dah berpindah ke Pahang...tu sbb napa saya x pilih nak wat kat kedah

2)faktor mmber...fiza and miza (1 jab ngan saya) pun pilih kat ILIM..ini dapt memudahkan saya spjang latihan dijalankan

3)Faktor kawasan..area bangi ..

4) sesuai ngan kos yg saya sedang belajar skrg...(al-Quran dan as-Sunnah)

itulah antr sebab nape sy pilih ILIM sbg tempat praktikal saya.....disini saya letakkan juga resume yg telah saya antar semalam kat JAKIM... doa2kan kami semua dpt praktikal kat ILIM tau!!!!

Jumaat, 21 Ogos 2009

IDI AMIN



who's that????

SALAM.
.....
ari ni ari pertama puasa...22 ogos2009..penat sikit la...semalam tido kul 4.30 am coz nak siapkan lukisan batik..tp sia2 jer la..dah la x cantik..bangun lewat la ari ni...bkn nak ponteng kelas tp dah t'tido..mcm mana nak wat!!! so....bangun jer tadi terus smbung wat laporan konsert DiRaja...dah lama keje ni kene wat tp skrg baru nak wat...
ok la...ari ni sy letak poster brkenaan Idi Amin.. (assgment U2 Kepimpinan dan interpersonal yg dibentangkan pada 19 ogos 2009) sape dia???
disini saya tulis bbrp maklumat berkaitan dengan beliau..
-Jeneral Idi Amin Dada Oumen
-merupakan presiden bagi negara uganda & diktator tentera
-mempunyai 4@5 orang isteri
-beragama islam
-meninggal pada tahun 2003
-kelebihan: membawa Uganda ke peringkat international
- berjiwa rakyat
- mmberi "kemerdekaan" yg sebenar kpd rakyat Uganda
kekurangan: mmpunyai nilai moral negatif
- tahap pendidikan yg rendah
- bersikap terburu-buru
David martin dlm bukunya mengatakan " Amin itu m'rupakan seorg prajurit yg disukai oleh pegawai Inggeris krn beliau bertubuh besar & x ada p'didikan.. m'nurut teori mrk org yg seperti ini lebih taat pada pihak atasan & lebih berani di medan pertempuran....

kata2 Idi Amin: "in any country there must be people who have to die, they are sacrifices any
nation has to make to achieve law and order"


p/s: sila la beri respon pada artikel ini yerk!!

Ahad, 16 Ogos 2009

jungle tracking

group 2..hebat!!
k.akma & anis
peace!!nak pi mane ni?

salam....
bersua lagi...cantik x blog sy?? dari tghari smpai la skrg dok wat keje ni jer!!pagi tadi ade taklimat mengenai latihan ilmiah yg akan bermula pada cuti sem yg ke-2 (tahun 2010)...so..disini sy minta la sape2 yg ade cadangan or idea tmpat yg patut sy pilih tuk praktikal nnti..mane la tahu dgn idea yg diberi nnti sy dpt tempat yg terbaik wlupun sy bukanlah yg terbaik....so sy minta jasa baik korang la yerk!!! klu nak tau saya amik kos ape boleh la rujuk profile or ask me .....
ok la!!kali ni sy ade lampirkan bbrp keping pic yg diambil waktu program "kem pemantapan akidah"kbnykannya pic dr xtvt jungle tracking so sy letakkannya sbg tajuk...
.

Rabu, 12 Ogos 2009

isu penggunaan kalimah Allah


Salam.........
ari ni saya nak mmperkatakan tentang isu penggunaan kalimah Allah ...before tu, sy nak citer la skit...7-9 ogos yg lepas, saya telah menyertai program "kem Pemantapan Akidah"...secara jujurnya...sy sebelum ni jarang mengikuti pogram sama ada anjuran fakulti @kolej..oleh itu, x hairanlah ada sesetgh fasi dlm pogram tu ingt yg sy ni first year...hu..huhh.
sebenarnya bnyk ilmu dan juga pengetahuan yg saya dpat melalui program ni...terutamanya dr sudut akidah..yg mane ade sstengah persoalan yg bermain dlm minda sy selama ini terjawab dgn sendirinya...misalnya tntg aliran akidah yg sebnar berada disisi Islam ialah akidah ahli sunnah wal-jamaah, ancaman kristianisasi,&perbezaan antr iman dan akidah.....
disini sy letakkan artikel dari IKIM..berkisarkan isu p'ggunaan kalimah Allah..

Mengulas mengenai isu penggunaan kalimah Allah seperti yang digunakan oleh Herald Catholic dalam terbitan bahasa Melayunya, mungkin ada beberapa fakta menarik yang boleh dikongsi untuk renungan kita bersama.

Memang telah termaktub di antara larangan yang telah dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia menerusi keputusan kabinet yang bertarikh 16 Mei 1986 bagi mana-mana agama selain Islam untuk menggunakan empat perkataan iaitu Allah, Solat, Baitullah dan Kaabah. Malah ada sesetengah negeri yang menambahkan lagi beberapa perkataan yang dianggap boleh mendatangkan kekeliruan dan bahaya kepada umat Islam apabila digunakan oleh bukan Islam. Namun yang peliknya kenapa masih lagi ada yang cuba menuntut kerajaan Malaysia untuk membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah bagi tujuan penerbitan bahan bercetak mereka?

Mungkin kita boleh menjangkakan bahawa alasannya ialah kalimah Allah tersebut adalah kalimah terjemahan dari Bahasa Inggeris yang menggunakan kalimah God dalam Bible terbitan Bahasa Inggeris yang telah sekian lama digunakan.

Sama ada kita sedar ataupun tidak, tuntutan ini sebenarnya amat berbahaya kepada umat Islam sekiranya dibenarkan, kerana ianya lebih banyak menimbulkan kekeliruan di dalam masyarakat. Cubalah kita bayangkan kekeliruan yang akan timbul di dalam masyarakat terutamanya kepada golongan muda dan juga kepada kanak-kanak Muslim apabila terbaca iklan-iklan atau papan-papan tanda yang berbunyi "...Aku adalah anak Allah" atau "...damai sejahtera dari Allah, Bapa kita dan dari Tuhan Jesus Kristus" atau "...anak Allah yang hidup" yang semuanya merupakan terjemahan terus dari Bible terbitan Bahasa Inggeris. Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat atau ungkapan-ungkapan yang diterjemahkan ini boleh mengundang kekeliruan yang akhirnya boleh membatilkan fahaman agama.

Walau bagaimanapun, bagi menyingkap kekeliruan yang telah berlaku ini, elok rasanya kita melihat kepada asal-usul bahasa kitab-kitab itu sendiri. Bagi orang Islam dan juga bukan Islam, mudah untuk difahami dan diberitahu bahawa bahasa asal al Quran adalah Bahasa Arab. Dan apakah pula bahasa yang digunakan untuk kitab Injil (Bible) dan kitab Taurat? Bagi mereka yang mengkaji sejarah, secara jujur mereka akan katakan bahasa asal untuk kitab Taurat ialah Bahasa Hebrew, dan bahasa yang digunakan untuk menulis Kitab Injil (Bible) ialah Bahasa Greek.

Sekiranya fakta penggunaan bahasa ini boleh diterima sebagai asas perbincangan, maka ulasan seterusnya selepas ini akan menjadi lebih mudah. Malah bagi orang Islam, tidak perlu untuk kita menjadi pakar tentang kitab Taurat atau Injil (Bible) untuk mengupas isu gawat yang sedang berlaku ini.

Persoalannya sekarang ialah apakah perkataan yang digunakan untuk Tuhan dalam bahasa Hebrew dalam kitab Taurat dan makna perkataan Tuhan dalam bahasa Greek untuk kitab Injil (Bible).? Sekiranya Herald Catholic boleh memahami persoalan asal bahasa ini mungkin kekeliruan penggunaan perkataan Allah tidak timbul.

Ini adalah kerana perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah Elohim, Eloh, El dan juga Yahweh. Ini dapat diperhatikan menerusi Perjanjian Baru, di dalam The Gospel of St. Matthew bab 27: 46 yang menyebut :

Kira-kira jam tiga berserulah Jesus dengan suara nyaring: "Eli, Eli, lama sabaktani?" (Ertinya : Tuhan-Ku, Tuhan-Ku, mengapa Engkau meninggalkan aku?")

Sementara di dalam bahasa Greek pula perkataan yang membawa maksud Tuhan ialah Theos. Sepertimana yang tertulis dalam buku-buku sejarah atau buku-buku tamadun besar dunia, orang-orang Rom menyembah Tuhan yang dikenali sebagai Hotheos. Dan sekiranya terdapat di kalangan mereka yang menyembah Tuhan yang dianggap palsu, mereka akan memanggil Tuhan tersebut sebagai Tintheos.

Jika diteliti kita akan dapati bahawa untuk kedua-dua bahasa sama ada Hebrew ataupun Greek yang dijadikan penulisan bagi kedua-dua kitab suci ini, tidak terdapat satu pun kalimah Allah digunakan.

Namun begitu ada juga di kalangan mereka yang memberi alasan bahawa penggunaan kalimah Allah ini ialah berdasarkan penggunaan kalimah Allah di dalam kitab Bible versi Bahasa Arab.

Bible versi Arab ini tidak dikenali sebagai Holy Bible tetapi lebih dikenali sebagai Kitab al-Muqaddas. Dan di dalam terjemahan Bible Melayu pula mereka menamakannya sebagai Kitab Berita Baik.

Lanjutan daripada itu juga perlu kita fahami bahawa kalimah Allah yang wujud di dalam Bible bahasa Arab tersebut adalah kerana sesetengah Kristian Arab seperti yang terdapat di Mesir, Syria, dan beberapa negara lain yang muncul sebelum kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. menerima dan meyakini faham Keesaan Tuhan. Di mana faham ini jauh berbeza dengan faham Trinity (tiga dalam satu) sepertimana doktrin kebanyakan Kristian pada hari ini.

Maka dengan itu hujah yang dijadikan sandaran untuk membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah ini adalah tidak dapat diterima kerana golongan Kristian Trinity sendiri tidak menerima bahkan mengkafirkan golongan Kristian Unity.

Selain daripada hujah tersebut terdapat juga pandangan yang menyatakan bahawa kekeliruan tidak akan timbul jika penggunaan kalimah ini dibenarkan kerana kalimah Allah yang hendak digunakan tersebut adalah merujuk kepada terjemahan dari kalimah God dalam Bible bahasa Inggeris sedangkan kalimah Tuhan pula adalah terjemahan dari kalimah Lord.

Pandangan ini juga sebenarnya mengelirukan malah bertentangan dengan apa yang dinyatakan dalam Bible itu sendiri. Apakah bezanya antara Allah dan Tuhan dalam agama Kristian?

Sekiranya kalimah Tuhan merujuk kepada Jesus sedangkan kalimah Allah merujuk kepada Tuhan Bapa di dalam Syurga, maka perlulah difahami dengan jelas di sini bahawa kalimah Tuhan dan Allah adalah dua perkataan yang merujuk hanya kepada Allah sahaja. Bagi membuktikan hal ini kita boleh merujuk kepada The Gospel Of St Mark 12:29 yang menyebut:

Jawab Jesus: Hukum yang terutama ialah : Dengarlah wahai Bani Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan Yang Esa".

Dalam ayat ini siapakah Tuhan Yang Esa yang dimaksudkan di dalam ayat di atas? Adakah ianya merujuk kepada Jesus? Pastinya tidak! Malah kalimah Tuhan yang dimaksudkan di atas adalah merujuk kepada Allah semata-mata. Dan hal ini sekali lagi bertentangan dengan apa yang telah dinyatakan bahawa kalimah Lord (Tuhan) di dalam Bible adalah merujuk kepada Jesus.

Sekiranya penghujahan ingin diteruskan lagi dengan menyatakan bahawa dalil yang paling jelas yang menunjukkan kalimah Tuhan adalah merujuk kepada Jesus dan kalimah Allah pula merujuk kepada Tuhan Bapa seperti yang sering dirujuk di dalam The Gospel Of St. Matius 16:22 yang menyebut:

Tetapi Petrus menarik Jesus ke samping dan menegur Dia, katanya: "Tuhan (Jesus), Semoga Allah (Tuhan Bapa) menjauhkan hal itu".

Sekiranya ini dijadikan hujah dan alasan, maka mereka yang berkenaan perlu menyelesaikan dahulu percanggahan yang terdapat di antara kedua ayat yang telah dinyatakan tadi. Sama ada Tuhan itu merujuk kepada Jesus sahaja ataupun juga merujuk kepada Allah.

Malah kata-kata Jesus sendiri menjelaskan keEsaan Allah sepertimana yang terdapat dalam The Gospel of St. John 20:17 yang menyebut:

Kata Jesus kepadanya: Janganlah engkau memegang aku, sebab aku belum pergi kepada Bapa, tetapi pergilah kepada saudara-saudaraKu dan katakanlah kepada mereka bahawa sekarang Aku akan pergi kepada BapaKu dan Bapamu, AllahKu dan Allahmu."


Dalam kata lain Jesus bukanlah Allah ataupun Tuhan Yang Maha Berkuasa kerana Jesus sendiri menyatakan bahawa Tuhan yang sebenar ialah Allah.

Maka jelaslah di sini bahawa kewajaran pihak kerajaan Malaysia melarang penggunaan kalimah Allah untuk digunakan oleh bukan Islam patut disokong oleh segenap masyarakat termasuk bukan Islam sendiri. Ianya adalah bertujuan untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan masyarakat apabila kalimah yang tidak tepat digunakan oleh mereka yang mempunyai kepentingan tertentu akan mengundang padah yang akhirnya membawa kerugian kepada semua pihak. Adalah suatu yang amat malang apabila kesejahteraan hidup beragama di negara ini yang telah sekian lama bertahan atas dasar tolak ansur dan saling memahami, tiba-tiba digoncang oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab yang sengaja ingin mencetus suasana ketegangan dan huru-hara.

Selasa, 11 Ogos 2009

ketika cinta bertasbih


SALAM...
.
ari ni 11 ogos 2009...hari selasa.. mlm ni x pi mane pun..duk blik jer!!sbenarnya mlm ni rancang nak pi program "ummah talk" tp x jadi la..coz ade perkara yg x dpt dielakkan...rase rugi pun ade sbb tajuk mlm ni menarik gak..."bisakah kambing tanpa kandangnya"....ha...agak2 korang la ape maksud disebaliknya...emm.ok la, klu sape2 yg pi atau tahu maksud disebalik tajuk ni bolehla share ngan saya yerk!!
em..nape sy letak tajuk "ketika cinta bertasbih"??.. sbb sy x sabar nak tgok filem ni...novel ni saya dah bace tapi x abis la...(ayatnya susah bangat tuk difahami!!)
saya cuma harap citer ni better dr ayat2 cinta coz para pelakon nye pun bukan dr pelakon2 biase ...terpilih ni..klu x salah sy la...pelakon utama lelaki @ hero filem ni merupakan seorg pelajar pondok..so bila citer yg berkisar agama ni dilakonkan oleh mereka yg betul2 ade asas agama mesti la nampak real skit..x la waktu baca al-Quran pun guna suara kaset...
so..sy b'harap filem ni berjaya & semoga mesej yg nak disampaikan kepada penonton tercapai......


p/s: salah satu hiburan dalam Islam

Jumaat, 24 Julai 2009

LUKISAN!!

gmbar terbaru...cantik x??

original pic!!!
salam.........
ari nie 24 julai 2009, hari jumaat...pejam celik pejam celik dah masuk mggu ke-3 bg sem 1 tahun 2, x sangka dah jadi senior, rase mcm baru masuk U, tapi saya x la pro sgt pasal UKM ni, nak tunjuk jln kat org pun x tau lg..
ok la..ari ni sy nak tunjuk lukisan yg masih panas lg ni..baru jer sy lukis ptg tadi semntara tggu maghrib..ye la esok kan ade ko-ko..cikgu bg masa semggu suruh wat lukisan yg tercantik..tp sy biase la dah la x pndai lukis lpas tu wat relax jer...tapi dlm hati ni risau gak, xkan esok nak pi kelas lenggang-lenggok jer!!dgn keje x siap..so lpas main badminton ptg tu sy trus amik pensil n drawing block n memulakan tugas..
heheeee..tau x sy amik mane corak bunga ni...dari bantal sy la...kan senang!!xp pyh dok kutip bunga lg ...tapi sy bukan tekap dr bantal yerk!! sy lukis mcm cikgu ajar..
ala lupa la... sebenarnya sy nak bg kuiz kat korang teka benda ape yg sy lukis tapi dah terciter la plak...ok la!!klu korang ade ade ape2 komen just tulis kat chat sebelah ni jer!!!

Rabu, 22 Julai 2009

Syeikh Abd.Shamat al- Palimbani

salam....
alhamdulilah, pmbentgn akhlak tasawuf berjaya dibentangkan dan disiapkan..huhuhhh..penat gak..kami diberikan mase 3 hari nak siapkan asgment..ye la, wlupun tugasan diberikan ari rabu tapi buku yg nak diulaskan tu hny dijualkan pada ari jumaat..so cuti 2 hari lpas kami dok wat keje tu jer la.syukran sy ucapkan pada group sy sbb bg kerjasama yg baik wlupun sebelum ni x kenal..(fiza =kenal, ust khalil =baru kenal)
ok la,, itu asgment berkumpulan ni sy nak citer ttg asgment individu plak...tadi masa kul 6.19..ha siap ade jam lg..sy chat ngan ustz yusri (tutor akhlak dan tasawuf) nak pilih tokoh tasawuf dari sumatera iaitu syeikh abd. shamad al-palimbani...ust kate ok, diterima..so, asgment individu sy ialah SYEIKH ABD. SHAMAT AL-PALIMBANI..kebetulan sy ade pinjam buku dari PTSL semalam yg bertajuk "Melacak Pemikiran Tasawuf di Nusantara"...dlm buku ni, ade la senarai tokoh2 tasawuf yg lain...ok sy akan citerkan serba-sedikit ttg beliau..

Syeikh Abd. Shamat al- Palimbani adalah seorg ulama' sufi kelahiran Palembang, pada prmulaan abad ke-14.. dan mninggal dunia pada tahun 1788M. Beliau mrupakan putera kpd Abd Jalil b.Syaikh Abd Wahab b. syaikh ahmad al-madani dari yaman..yg merupakan seorg ulama sufi di san a', dan pernah juga diangkat menjadi mufti..
Mendpt pendidikan di Mekah dan Madinah dari ulama'-ulama' sufi seprti syeikh muhammad al-samman, selain itu, beliau juga pernah mnpelajari tasawuf agak mndalam sebelum ia pergi ke mekah, melalui kitab tasawuf krngan para sufi Aceh sehingga dlm sair al-salikin-nya ia mnyebut bbrp buah kitab krngan syamsuddin al-sumatrani dan abd rauf al-jawi al-fansuri..
hny setakat ini je sy tulis..yg lebihnye kene tgok la asgment sy nnti...

Isnin, 20 Julai 2009

akhi

Salam...dah kul 1.49 am..mata ni x ngantuk lak..lpas mgrib tadi punyalah ngantuk maybe sbb penat+makan....pagi ni sy nak citer pasal abg sy.. name penuh Qamadirul bin Kamaruddin, berumur 22 tahun, masih single (maybe kot)...skrg menuntut di Universiti al-Azhar, Mesir. pelajar tahun 2,.syariah.
kat sni bukanlah sy nak mempromosi dia jauh sekali utk menfitnahnya..sekadar ingin memenuhi permintaannya utk menyiarkan artikel tentang dia..
ok, sy start dari sek..dari tadika smpai la sek men, kami mmg bersama..jgn pikir lain, ye!!maksud sy kami satu sek dari kecil smpai besar..so kenal rapat la..x mcm adik-beradik lain..cuma yg bezanya skrg dia belajaq kat luar ngr sy kat bangi, selangor..tu jer!!
dia pi tahun 2006..masa tu sy amik form6 kat SMKASAS..so dia sempat la jenguk sy waktu tu sblum dia pi..sebenarnya sy x tahu nak citer ape sbbnya klu tulis lebih2 kang segan la plak org bace so, sy amik jln tgh ....citer pasal dia tp tang personaliti tu x nak la citer sgt..harap2 korang faham la !!x kan nak puji adik-beradik lebih2.. cuma yg nak sy katakan disini kami sekeluarga memang merindukan dia!!terutama mak..ish...kan dah sedih..ye la dia pi tahun 2006 smpai skrg x balik lg...tapi kite kene kuatkan semangat..dia pi belajaq dan berjihad mencari ilmu bukannya pi bercuti atau membuang masa kat luar ngr..x mcm sstgah org yg sggup pi melancong jauh2 kat ngr barat , abiskan duit kat sana..alih2 duit tu dia wat naya kat org lain..


p/s: belajaq biaq tamat...ilmu biaq melekat...hidup insyallah akan selamat...