Ahad, 30 Ogos 2009

tiba di UKM........















salam
ari ni saya nak story ttg "tiba di UKM"...klu x salah la tarikh p'daftaran 29 jun 2008...masa ni muka cuak lg..ye la dalam kepala ni fikir macam2.."layak ker aku ni belajar kat sini...mcm mana study kat sini...boleh ke ak hidup kat sini...suasana kat sni mcm mane."...ye la wlupun ni bkn first time saya dok asrama..tp suasana kat UKM ni lain skit..kene bnyk berdikari dan saya juga tau culture kat UKM ni berbeza dari tmpt yg saya belajar dulu...
before saya dapat tawaran belajar kat sini saya dpt tawaran belajaq kat KUIN ( Kolej Universiti INSANIAH, Kedah) tapi saya biarkan & sanggup tunggu tawaran dari U....tapi waktu tu dlm hati ni risau gak!! mcm mane klu x dpt tawaran U..kan ibarat yg dikejar x dpt yg dikendong berciciran...huhuhh
tapi alhamdulilah..smggu lpas tu permohonan UPU kuar!! dpt la tawaran belajaq kat UKM...dlm bidang pengajian Al-Quran & al-Sunnah (FPI)
mase mula2 tu dlm hati ni mmg la seronok.."dpt gak ak belajaq kat U" tapi abis jer mggu orientasi or mggu mesra pelajar (MMP) saya rase nak pindah plak!! heheee... "ini bkan sekolah yg aku boleh masuk pindah sesuka hati"
mase tu siap call ayah lg and citer la yg saya xnak ngaji kat sini dah..(mcm budak2 padahal umur dah masuk 20) so ayah pun bg la nasihat apa yg saya lalui sekarg ni merupakan realiti kehidupan..nak x nak kite kene hadapinya..dekat sinilah kite sebenarnya diuji and tarbiyah/ didikan yg kita dpt waktu kat sek dulu sama ada nak dipraktikkan/diamalkan or dipertahankan saje or kite nak mgikut arus yg ade didepan mata ...so terpulang pada diri sendiri....
sebenarnya bkan saya x suka belajar kat sni tapi biase la kita yg selama ni dr background pndidikan agama sure akan terkena culture shock...so disini saya minta la teman2 lain yg ade pengalaman yg sama or ingin mmberi pendapat boleh bg comment or tulis kat chat sebelah...
ok la tu kisah waktu start belajaq kat sini...semua org pun saya rase ade pengalaman tersendiri..apa2 pun hidup diteruskan dan kite sebagai hamba-Nya haruslah memperbaiki diri dan meningkatkan tahap keimanan dari semasa ke semasa...................



Tiada ulasan: