Rabu, 30 Disember 2009

kahwin....

salam....

ari ni 31 disember 2009... esok bermula la kalendar 2010....bg sesiapa yg belum memiliki kalendar 2010 boleh la segera ke kedai2 yg mnawarkan kalendar percuma.......

ok la...sempena tahun baru ni..molek la kite menanam azam baru tuk tahun 2010.. x kesah la apa rancangan korang....yg penting ianya mmberi manfaat....
em,,,,, tahun baru ....ini bermakna umur kite semakin meningkat...tahun ni 21 tahun....thun dpn 22 thun.... muda lagi kan!!!!

saya mnjalani kehidupan sperti biasa.. rase sperti x ade perubahan...tambahn lagi sbgai student...sama shj sepanjang tahun...."belajar, exam, cuti, belajar, exam, cuti."
ini shj pkr yg bermain difikiran...
cuma terasa diri ni semakin meningkat dewasa apabila mgetahui ramai kawan yg telah berkahwin @ m'ikat tali pertunangan....

tiada lagi cinta monyet...semua perhubungan yg dijalinkan berdasarkan tggungjawab....kita semua mgetahui yg p'kahwinan itu merupakan satu tggungjawb yg sgt berat & melibatkan bnyk pihak...bnyk hati yg perlu dijaga...ibu bapa, ibu bapa mertua, adik -beradik, biras..... & lain2...

x boleh la nak merajuk @ buat muka klu x puas hati... satu yg sentiasa bermain di fikiran saya ni mngenai perkahwinan ialah kita akan selalu " makan hati"....bukan berniat nak menakutkan sesiapa...tp realiti kehidupan!!!!

so...saya harap kawan2 yg telah @ akan memikul tggungjawab ini...perlu la melaksanakannya dgn baik & amanah...saya percaya perkara ini telah di fikir baik buruknya sebelum mrk melangkah ke fasa tersebut....

sebuah hadith yg bermaksud:

tiga macam orang yang berhak ke atas Allah untuk menolong mereka, orang yang ingin menikah kerana ingin mensucikan diri, seorang budak yang mengumpul tebusan untuk memerdekakan dirinya dan orang yang berperang dijalan Allah.

{riwayat ahmad, tirmidhi, nasai'ie dan ibnu majah}


perkahwinan merupakan satu ibadah



p/s: gambar kakak sedara kawin


2 ulasan:

skyjamil berkata...

kawin oh kawin...jodoh tak mai g ar anis oi..cmna nak kawin...

umiesalam berkata...

ya Allah,,temukan aku dengan jodoh yang membimbingku ke syurga,,,,