Isnin, 25 April 2011

Guru Akhlak

salam
hari ini, 25/4/11....berakhirnya peperiksaan untuk semester ini, maka tamatlah pengajian saya di ukm. sedar tak sedar sudah 3 tahun saya berada di di sini. timbul pelbagai perasaan di kala ini.
  • gembira -Dah habis belajar
  • sedih - Nak tinggalkan kawan-kawan dan pensyarah
  • takut -memikirkan perkara akan datang
  • yakin - insyaallah, dengan sedikit ilmu yang diperolehi, akan cuba buat yang terbaik
walau apa pun yang berlaku, prinsip saya "hidup diteruskan"
alamak!!!feeling lebih pulak nak tinggalkan UKM ni, padahal tesis tak siap-siap lagi...hahahh

tajuk tesis saya "manhaj al-Quran dalam Mendidik Remaja"
saya suka dengan tajuk tesis saya walaupun tajuknya agak umum dan biasa. setelah membuat beberapa kajian, maka saya dapati bahawa pendidikan al-Quran sememangnya sebuah langkah pendekatan yang terbaik dalam mendidik akhlak remaja yang semakin tidak terkawal ketika ini. namun, sejujurnya saya belum dapat mengenalpasti langkah pendekatan yang bagaimanakah sesuai dilakukan untuk mendidik akhlak mereka.selain membuat rujukan di buku dan beberapa artikel, saya juga ada membuat sedikit pemerhatian. namun ianya tidak saya letakkan dalam tesis saya kerana tidak menjumpai teks penyokong.

oh ye, tadi saya berkesempatan menonton filem "aku masih dara". filem ini bagus, tapi saya syorkan untuk ditonton secara bersendirian. pendekatan dakwah terkini digunakan. firdaus, seorang pemuda 'alim yang cuba untuk menegur dan mendidik sepupunya supaya kembali kepada cara hidup Islam yang sebenar. dia cuba bersikap bertoleransi dan sabar dalam menghadapi karenah sepupunya. tidak cepat melenting dan sentiasa bersabar. dia berdakwah sehingga sanggup mengikuti sepupunya masuk ke disko dan rela mengahwini sepupunya yang sudah terlanjur dengan niat untuk membimbingnya. walaupun di akhir ceritanya, sepupu dia tidak tertarik dengan dakwah yang cuba disampaikan firdaus tetapi kawan kepada sepupunya pula yang tertarik dan kembali ke arah cara hidup Islam yang sebenar.


bila difikir-fikirkan semula, kuatnya Iman si firdaus ini. adakah wujud para pendakwah yang sekuat sepertinya? saya tidak menuding jari kepada sesiapa. ini kerana setiap daripada Muslim itu wajib ke atasnya untuk "amar ma'ruf nahi mungkar".
pendakwah di era globalisasi ini, pelbagai cabaran yang harus di harungi. sabar menghadapi dugaan dunia. sesiapa yang ikhlas melaksanakannya ,maka ia akan beroleh kejayaan di dunia dan akhirat.

p/s:sesiapa ada pandangan mengenai "pendekatan terkini dalam mendidik akhlak remaja" boleh la berkongsi dengan saya.

Tiada ulasan: