Jumaat, 11 Mei 2012

Bina Insan Guru (BIG)

As-Salam
alhamdulillah, pada 7 - 10 Mei 2012 yang lepas saya telah menghadiri program kursus Bina Insan Guru (BIG) bagi siri 5. Objektif diadakan Program ini adalah untuk meningkatkan potensi diri yang ada dalam diri seorang pendidik seperti berfikiran kreatif dan kritis, bersifat mulia, tolenrasi, tahan dari segi mental dan fizikal, semangat bekerjasama dan sentiasa mengikuti perkembangan dunia terkini.
berikut adalah catatan perjalanan program ini.

7 Mei @2012






Pagi
bertolak ke Rock View Agrotek, Lundu






tiba, taklimat oleh Cikgu Michael, bina khemah dan susun barang dapur. 





Petang
buat rakit

latihan "water confident" & berakit
Malam
(LDK) membuat bendera, visi, misi dan moto. " mesti related dengan profesion perguruan, misalnya kalau pilih ulat sebagai lambang bendera, so mesti kene kaitkan dengan kerjaya sebagai guru."

8 mei 2012
Pagi
senam Malaysia Cergas
jungle trekking - masak-masak dalam hutan. (masakan rimba) - mandi-manda di air terjun yang nyaman



hutan yang menyegarkan mata


as, k.dian, k.wani, anis dan k.sha


masak ke ni?
abseiling


Malam
(LDK) Pembentangan kertas kerja semalam. " macam biasa, Provokasi sentiasa diperlukan untuk meningkat kecekapan dan kepantasan berfikir, no emosional ye!"

9 Mei 2012
Pagi 
Senam Malaysia Cergas


menuju ke laut untuk aktiviti berakit - berakit with my partner-setelah sampai ke tengah, terjun dan berenang "fuh!! sangat2 best"-sampai di pantai  masak-masak-dah kenyang-lepak sambil bincang tentang persembahan malam kebudayaan


Pertandingan membuat  istana pasir - buat istana penyu ( Comel je istananya, Just imagine kalaulah betul2 ada istana macam tu dengan warna hijau, cantik siyes!!) -



 balik semula - setelah penat mendayung, apabila  tiba sahaja di tempat berkumpul, rakitku di  terbalikkan...siyes nak marah sangat-sangat, sabar je la. ambil tindakan mendiamkan diri untuk menghilangkan kemarahan)

Malam
Malam kebudayaan- buat persembahan Dikir Barat- intronye lebih kurang macam ini " Assalamualaikum..erk!!tu je yang ingat" - the sweet memories " surprise birthday untuk kawan-kawan yang lahir bulan mei"

10 Mei
pagi 
Senam Malaysia Cergas
Majlis Penutup-penyampai hadiah-sesi bergambar-





kemas barang - naik bas - sampai hentian bas Lundu - naik kereta sapu - sampai rumah

P/S: kalau orang tanya best x BIG ni, saya akan cakap " kalau berpeluang saya nak pergi sekali lagi..!!)






Tiada ulasan: