Ahad, 13 September 2009

WanItA, Women or .....


salam....
ari ni 13 september bersamaan 24 ramadhan....amacam...??still ok lagi..alhamdulillah...
artikel ari ni mengenai wanita...benarkah wanita itu kurang agama dan akalnya??? adakah dalil ini sohih?? adakah ini dalil al-Quran or hadith or fatwa dari ulama'?
disini saya akan cuba perjelaskan tentang perkara ini..dan mohon pandangan dan tunjuk ajar dari sahabat2 semua seandainya ade kesilapan.....

Sebelum itu, mesti semua org t'tanya-tanya ..napa saya ingin m'bicarakan tentang perkara ini..ia bermula apabila saya pergi ke satu pgram dimana ia mmbicarakan ttg filem yg berkisarkan agama iaitu filem "perempuan berkalong sorban"tujuan pgram ini diadakan adalah utk menjelaskan Islam yg terdapat pada zaman sekarang iaitu Islam liberal, Islam sekular dan Islam ortodoks....semua ini terdapt dalam filem tersebut...namun selepas menonton filem ini saya melihat ia lebih mmbicarakn ttg hak wanita didalam Islam...ia menimbulkan pelbagai persoalan antaranya ialah: mengapa perempuan tidak boleh menjadi pemimpin? adakah perempuan tidak dibenarkan bermusafir/bermukim tanpa muhrim walaupun niat untuk pergi belajar ? adakah wanita wajib mentaati perintah suaminya untuk berjimak walaupun ketika itu dia ingin bersolat atau sakit? ...
manakala reason yg kedua pula adalah dari artikel yg saya baca dr blog sister in Islam...
antara objektif penumbuhan SIS adlh utk menegak dan mmbangunkan hak2 wanita d'dlm Islam berdasarkan pengalaman dan realiti wanita sekarang, m'hapuskan diskriminasi yg m'anggap taraf wanita lebih rendah dari lelaki yang mana mrk percaya bahawa timbulnya perkara ini krn kaum lelaki shj yg telah menguasai scr eksklusif hak mentafsir al-Quran....

Justeru itu, disini saya ingin cuba m'jawab persoalan ini krn ia merupakan taggungjawab bg kita sbg mahasiswa pengajian Islam khasnya dan umat Islam amnya..

jawapan dari internet dan terjemahan hadith Sahih Bukhari:
Wanita kurang agama dan kurang akal?

KAUM wanita dikatakan kurang atau lemah akalnya kerana fikiran mereka mudah sekali terpengaruh, tertipu dan terpedaya kerana mereka dikurniakan dengan banyak nafsu dan lazimnya mereka tidak berfikir lebih panjang dan bersifat emosional.

Ada sebuah hadith mengenai topik 'Kurang Agama Dan Kurang Akal' ini, di mana Abdullah bin Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun.

Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.” Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?” Rasulullah S.A.W bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu.

Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah s.a.w bersabda: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal.

Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama

Huraian

Wanita dari asal kejadiannya ( fitrahnya ) memang telah diciptakan berlainan dan berbeza dengan lelaki, adanya kelainan atau perbezaan itu tentu ada maksud dan tujuannya yang tertentu.

Lemahnya agama bagi golongan wanita tidak harus dijadikan alasan untuk memadamkan semangat dalam beribadah kerana pada saat seseorang perempuan itu haid atau nifas di mana mereka tidak dapat menjalankan ibadah solat dan puasa, mereka sebenarnya masih mampu menjalankan amal ibadah lain yang berpahala yang dapat mendekatkan diri pada Allah.

Melainkan sebaliknya iaitu jika mereka melibatkan diri dalam perbuatan yang mendatangkan dosa dan segala sesuatu yang dapat melalaikan bahkan menjauhkan diri daripada Allah.

Oleh itu dalam hal pengadilan Islam lebih mengutamakan lelaki. Tetapi dalam hal yang lain, Islam sama sekali tidak menolak akan hakikat ketajaman pemikiran golongan wanita yang mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan kaum lelaki.

Hanya sesungguhnya yang membezakan antara makhluk Allah S.W.T, tidak lain hanyalah nilai ketaqwaan mereka.

ok la... artikel yg akan datang saya akan cuba mm'bicarakan ttg kelebihan wanita didalam Islam...